Prik

nc Zedenleer

De hoge heuvel die ons wacht. – Amanda Gorman

Als het dag wordt vragen we ons af

wanneer zien we ooit licht in deze eindeloze nacht?

Elk verlies dat we dragen,

is een zee waar we door moeten waden

We trotseerden de buik van het beest

We leerden dat rust niet altijd staat voor vrede

En dat begrip, de waarde

van wat gerechtig is

Niet altijd recht-lijnig is

En toch voor we het goed beseffen

behoort de dageraad ons toe

Uiteindelijk zouden we erin slagen

Uiteindelijk overleefden we en zagen

een volk dat niet werd gekraakt

maar gewoon onaf is gebleven

We komen uit een land en een tijd

Waarin een mager zwart meisje

een kind van slaven dat door een alleenstaande moeder werd grootgebracht

ervan mag dromen president te worden

en zie, nu zegt ze haar tekst op voor zo’n president

Inderdaad ja we zijn lang niet volmaakt

lang niet ongerept

maar dat betekent niet dat we

naar een perfecte eenheid streven

Wel willen we bewust eenheid smeden

Een land vormen dat de cultuur, kleur, aard en levensbeschouwing

van elke mens respecteert

En dus richten we onze blik niet op wat ons scheidt

maar op wat vóór ons ligt

We dichten de kloof omdat de toekomst eerst komt

dus willen we eerst onze verschillen overwinnen

We leggen onze wapens neer

zodat we elkaar

kunnen omarmen

We wensen niemand kwaad toe, willen eendracht voor iedereen

Laat de hele wereld weten dat dit waar is:

Ook toen we verdriet hadden, bleven we groeien

Ook toen we pijn hadden, bleven we hopen

Ook toen we moe waren, bleven we volharden

Zegevierend blijven we voor altijd verbonden

Niet omdat we geen nederlaag meer zullen kennen

Maar omdat we geen verdeeldheid meer zullen zaaien

De Bijbel leert ons dat iedereen

onder zijn eigen wijnstok of vijgenboom moet zitten

Zodat niemand hem nog bang kan maken

Als we voldoen aan de eisen van onze tijd

Wordt de zege niet gebracht door het zwaard

Maar door alle bruggen die we hebben geslagen

Dan worden we naar de beloofde beemden gebracht

op de hoge heuvel die ons wacht

Een weinig moed kan volstaan

Want veel meer dan erfelijke trots kent de Amerikaan:

hij zet stappen in het verleden

om de geschiedenis daarna te helen

We overleefden een kracht die het volk trachtte te verdelen

en weigerde het met de wereld te delen

Die het land bedreigde en de democratie wou ondergraven

En daar bijna in was geslaagd

Maar al kun je de democratie tijdelijk ondergraven

nooit kun je haar voorgoed verslaan

Op die waarheid

op dat geloof vertrouwen we

Want terwijl wij onze ogen op de toekomst richten

richt de geschiedenis haar ogen op ons

De tijd van de gerechtige bevrijding is aangebroken

Toen hij begon waren we vol angst en vrees

We waren niet klaar de erfgenamen te zijn

van die schrikwekkende stonde

maar net daarin hebben we de kracht gevonden

om een nieuw hoofdstuk te schrijven

onszelf weer met een lach en hoop te verblijden

En waar we vroeger vroegen

Hoe kunnen we de ramp ooit overleven?

Zeggen we nu

Hoe zou de ramp ons kunnen overleven?

We keren niet terug naar wat was

maar lopen de toekomst tegemoet

Een land dat gekneusd is maar toch heel is gebleven

dat minzaam is maar moedig

vurig en vrij

We laten ons niet meer ompraten

en weigeren toe te geven aan intimidatie

want we weten dat de volgende generatie

de gevolgen moet dragen van onze apathie

Haar beproeving wordt door onze blunders voortgebracht

Maar één zaak staat vast:

Als we mededogen met macht vermengen

en macht met gerechtigheid

dan wordt liefde ons legaat

en ‘change’ het geboorterecht van onze kinderen

Laten we dus een beter land achterlaten

dan het land waarmee men ons heeft opgezadeld

Met elke ademtocht uit mijn met brons beslagen borst:

we vormen deze gewonde wereld om tot een wonderland en

We rijzen op uit de gouden heuvels van het westen,

we rijzen op uit het windige waaierige noordoosten,

waar onze voorvaderen hun revolutie begonnen

We rijzen op uit de met meren omzoomde steden van de Midwest

we rijzen op uit het zonovergoten zuiden

We bouwen weer op, verzoenen en helen

en op elke bekende plek in de natie en

in elke hoek van het land

staat ons prachtige volk op in al zijn diversiteit

ons veelgeplaagde prachtige volk

Als het dag wordt zeggen we de nacht vaarwel

vurig en zonder vrees

De nieuwe dageraad bloeit open nu wij hem bevrijden

Want het licht blijft altijd schijnen

Als je de moed maar hebt het te zien

Als je de moed maar hebt het te zijn

Vertaling : Katelijne De Vuyst.

Dit mooie gedicht dat zoveel zegt en zoveel kan zeggen wilden je jullie niet onthouden.

 

De redactie

(voor de leraar, het gedicht is terug te vinden onder jaargang 41)

Nieuw!!!! Themanummers nog steeds te bestellen.

 

Vanaf 8 januari 2021 12u nieuwe Prikartikels

Blote Tuinkabouters, De Digitale Jungle , The Masked Singer en nog veel meer !!!

 

 

 

 

 

8 november 2020

 

 

Beste collega's

 

Velen onder jullie zijn al jaren een trouwe gebruiker van ons vaktijdschrift PRIK in jullie dagelijkse lespraktijk. Onlangs ontvingen de geregistreerde scholen nog als blijk van waardering voor deze betrokkenheid onze fantastische Jubileumuitgave 'Prik 40 jaar', een bloemlezing van teksten, evenzo panklaar voor gebruik in de klas.

 

De artikels van PRIK worden nu reeds voorzien van de nodige verwijzingen naar onze Leerplannen, waaronder het specifieke Themaveld. PRIK wenst nu nog meer specifiek en intensief aan te sluiten bij de Leerplannen NCZ. 

 

Daarom verschijnen er dit schooljaar 2020-2021 twee THEMAVELD-EDITIES waarbij ons eerste Themaveld 'IDENTITEIT' de spits afbijt. Niet toevallig dit TV omdat het de andere 8 themavelden enerzijds vooraf gaat, en er anderzijds steeds betrekking op heeft. PRIK gaat er zoals steeds ook nu opnieuw vol voor. Het is een extra-volumineuze no-nonsense, maar ook stijlvolle bijdrage geworden : 100 (!) pagina's boordevol oefeningen, ook nu weer direct bruikbaar in jullie lespraktijk.  

 

Hierbij geven we de inhoud mee van de Themaveld-Editie : 'IDENTITEIT' 

 

Identiteit: omtrent recht

Jouw naam: jouw identiteit?
Identiteit: omtrent opgroeien
Als ik GrooT ben
Jongeren en identiteit
Wat ik wil bereiken
Identiteit: omtrent gevoelens
Ik en mijn geluk
Ik voel... dus ik ben (deel 1)
Ik voel... dus ik ben (deel 2)
Mijn geaardheid en ik
Identiteit: omtrent omgaan
Volwassenen? Mijn gedacht!
Ik en mijn ouders : over luisteren en antwoorden geven
Identiteit: binnenstebuiten en omgekeerd
Mijn binnenkant en ik
Mijn buitenkant en ik
Zelfbeeld en lichaamsdelen
Identiteit: omtrent ethiek
Ik? Ik doe (n)iets!
Ik doe mijn goesting, toch?
Waarom moet ik een moraal hanteren?

Heel goed om weten :

Deze brochure van didactisch lesmateriaal is bestemd voor jullie individueel als leerkracht.

In de loop van het schooljaar verschijnt de uitgave rond een tweede Themaveld, daarom niet in de volgorde van onze Leerplannen. De daaropvolgende Edities worden verspreid over de komende schooljaren. 

Prik is in eerste instantie bestemd voor de eerste graad secundair onderwijs. Met onze Themaveld-Edities mikken we absoluut ruimer en breder. Onze Edities zijn inhoudelijk bestemd voor de eerste EN voor de tweede graad. Dit is het grote voordeel van deze aanpak naar jullie leerlingen toedoor het zeer uitgebreide aanbod aan oefeningen kunnen jullie makkelijk variëren over de 4 leerjaren heen zonder nodeloos in herhaling te moeten vervallen. Maar nog belangrijker, de oefeningen kunnen ook meermaals worden aangeboden in relatie tot de mogelijkheden en interesses van de leerlingen. 

4.

De kostprijs voor de twee Themaveld-Edities samen bedraagt 25,00 euro. Jullie kunnen deze uitgave zonder probleem inbrengen bij de school als aankoop van didactisch lesmateriaal voor de cursus niet-confessionele zedenleer. 

  1. HOE BESTELLEN ?  

Simpel 

  1. Je stuurt een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.voorzien van naam en adres van jezelf en van je school  
  2. Je stort het bedrag van 25,00 euro op rekeningnummer : BE15 0010 8603 4430 
  3. Na ontvangst van het bedrag bezorgen we jou vanaf 1 december onze eerste Themaveld-Editie ‘Identiteit’.
  4. Toch nog iets niet duidelijk? Stuur ons dan gewoon een mailtje. 
  5. Uiterste inschrijfdatum : 18 november 2020. 

 

Verzorg je goed en hou het gezond.

Vriendelijke groet,

PRIK 

 

40 jaar Prik

26 maart 2020

Speciale studiedag

EXCLUSIEF voor leraren van geregistreerde scholen

 

AFGELAST !!!

(Verdere instructies later via de website)

 

Aanmelden bij Prik Algemeen

Aanmelden bij Prik, een Babbelbox-account maken en deelnemen aan de Babbelbox

  • Surf naar site.prikncz.be .
  • Meld je aan met de onderstaande gegevens (Deze krijg je van je leraar.):
  • Klik aan de rechter kant, onder het titeltje Forum, op ‘BELANGRIJK! Onze regels en afspraken.’ En lees de getoonde informatie goed door.
  • Klik op het pijltje ‘Vorige’ om terug te keren naar de voorgaande webpagina.
  • Klik aan de rechter kant, onder het titeltje Forum, op ‘Hoe je registreren op de Babbelbox’.
  • Lees de instructies goed door. Om het je gemakkelijk te maken, vind je deze ook hieronder:
  • Klik op het pijltje ‘Vorige’ om terug te keren naar de voorgaande webpagina.
  • Klik vervolgens aan de rechter kant, onder het titeltje Forum, op ‘Babbelbox’.

 

  • Klik op ‘Registreer’ en volg alle instructies bij punt 6.

Vergeet niet om in te loggen bij je e-mailaccount en op de (juiste!) link te klikken.

 

  • Noteer voor alle zekerheid je gebruikersnaam en wachtwoord van de Babbelbox hieronder:

 

gebruikersnaam:

wachtwoord:

 

  • Om aan te melden bij de Babbelbox, ga je als volgt te werk:
  • Surf naar http://site.prikncz.be/.
  • Meld je aan met de aanmeldcombinatie van de school (zie punt 2).
  • Klik aan de rechter kant op Babbelbox.
  • Klik op Aanmelden.
  • Vul je gebruikersnaam en wachtwoord (van de Babbelbox!) in en klik op Aanmelden.

 

  • Deelnemen aan het forum, doe je zo:
  • Klik op Geef je mening.
  • Lees onderaan de tips door te klikken op ‘Argumenteren? Dat doe je zo.’ En keer nadien terug naar de voorgaande pagina (pijltje ‘Vorige’).
  • Gebruik de instructies van je leraar om op zoek te gaan naar de gewenste discussie.

(Bv. de discussie over Low Impact Youngsters: Klik eerst op Prik, artikels en vaste rubrieken, klik daarna op de titel van de discussie (Low Impact Youngsters) en lees het oorspronkelijke bericht.)

  • Lees de reacties door die eventueel al in de discussie staan.
  • Klik op .
  • Tik je reactie in (voldoende argumenten en voorbeelden!!!) en klik op .
  • Reageren op iemands reactie kan ook, door te klikken op (Reageer met citaat).  Vergeet ook dan je reactie niet te versturen.

 

  • Vergeet je nadien niet af te melden bij de Babbelbox:
  • Klik bovenaan rechts op je profiel.
  • Klik op Afmelden.

 

 

Veel babbelboxplezier!